تعداد بازدید یا همان ترافیک سایت، در واقع نبض تپنده‌ی سایت شماست. هر چه وب‌سایت شما بازدید بیشتری داشته باشد، فرصت بیشتری برای دیده شدن، جذب مشتری و یا نمایش تبلیغات خواهید داشت.

ماهیت وب‌سایت دیده شدن است و موفقیت آن در گروی بازدید بیشتر

در ادامه روش‌هایی عملی را برای افزایش بازدید سایت به شما معرفی خواهیم کرد که اغلب رایگان بوده و برای انواع سایت‌ها قابل پیاده‌سازی است. با بکار گیری این روش‌ها می‌توانید ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید.

۱. انتشار مطالب جذاب بطور منظم

احتمالاً این جمله‌ی منسوب به بیل‌گیتس را شنیده‌اید که «محتوا پادشاه است». برای افزایش بازدید سایت باید محتوایی را در وب‌سایت خود منتشر کنید که برای مخاطب تازگی داشته باشد؛ وقتی کاربر در سایت شما با مطالب کپی و تکراری مواجه شود حس می‌کند حرفی برای گفتن ندارید و دیگر سراغ سایت‌تان نمی‌آید. برعکس وقتی مطلب جالب یا مفیدی در سایت شما ببیند، در جستجوی مطالب بیشتر، نگاهی به بخش‌های دیگر می‌اندازد و باز هم به سایت شما سر می‌زند.

در کنار جذابیت محتوا، تداوم انتشار مطالب نیز اهمیت زیادی دارد؛ به این دلیل که وقتی مخاطب بداند سایت شما مثلاً بطور هفتگی بروز می‌شود، سعی می‌کند هفته‌ی آینده هم به سایت شما سر بزند تا مطالب جدیدی را ببیند.

۲. دعوت به اشتراک‌گذاری

وقتی کاربر از مطلبی در سایت شما خوشش آمد، احتمال دارد بخواهد آن را با دوستانش در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارد؛ بدون شک اشتراک‌گذاری منجر به بازدید بیشتر از سایت خواهد شد؛ پس چرا به کاربر برای این قدم خیر کمک نکنیم؟

ابزارهای زیادی برای درج خودکار آیکون‌های اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؛ اما اگر نمی‌خواهید بیش از اندازه سایت خود را شلوغ کنید؛ می‌توانید مثل بکاتیس، با یک لینک کوتاه در بالا یا پایین مطلب، کاربر را به اشتراک‌گذاری دعوت کنید.

۳. استفاده از لینک‌های داخلی

چند درصد از خوانندگان شما بعد از مطالعه یک مطلب، سایت شما را ترک می‌کنند؟ به این درصد Bounce Rate یا نرخ پرش می‌گویند؛ برای کاهش نرخ پرش لازم است بازدیدکننده را به مطالب دیگر سایت خود هدایت کنید. این کار را می‌توانید بعد از انتشار هر مطلب، برای مطالب قدیمی نیز انجام دهید تا وب‌سایت شما به یک ویکی‌پدیای جذاب تبدیل شود. مزیت دیگر استفاده از لینک‌های داخلی، تأثیر آن روی سئوی سایت است؛ با لینک به صفحات دیگر سایت خود، جایگاه آنها را در گوگل ارتقاء خواهید داد.

۴. سازگاری با موبایل

با توجه به اینکه امروزه عمده‌ی ترافیک وب‌سایت‌ها متعلق به گوشی‌های موبایل است، لازم است توجه ویژه‌ای به سازگاری وب‌سایت با موبایل داشته باشید و تجربه کاربری مناسبی را برای کاربران در دستگاه‌های مختلف فراهم کنید؛ چرا که عدم سازگاری با موبایل منجر به عدم بازدید مجدد کاربران موبایل از سایت شما می‌شود و درضمن در رتبه‌ی سایت شما در نتایج گوگل نیز بشدت تأثیرگذار است.

۵. دعوت به مشارکت اعضا

سعی کنید به کاربران سایت خود بها بدهید و بخشی را برای ابراز نظرات آنها و مشارکت ایشان در نظر بگیرید. این بخش می‌تواند قسمت دیدگاه در زیر مطالب باشد یا بخشی جداگانه با عنوان انجمن که امکان تعامل بیشتر با اعضا را فراهم می‌کند. وقتی اعضا در سایت شما فعالیت کنند و مطالب‌شان را ببینند، نسبت به وب‌سایت شما احساس تعلق پیدا کرده و حداقل برای مشاهده‌ی پاسخ به پیام‌شان هم که شده مجدد باز خواهند گشت و شاید دوستانشان را هم برای فعالیت به سایت شما دعوت کنند.

۶. بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو

عمده‌ی ورودی‌های سایت شما می‌تواند از طریق موتورهای جستجو باشد، به شرط آنکه برای آنها بهینه شده باشد. استفاده صحیح از کلمات کلیدی، حذف لینک‌های غیر ضروری و محتوای تکراری تنها برخی از مواردی است که برای بهینه بودن سایت خود باید در نظر بگیرید. لازم به ذکر است که بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو از جمله خدماتی است که توسط بکاتیس ارائه می‌شود.

۷. بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ هنوز هم روشی محبوب برای افزایش بازدید سایت به حساب می‌آید. نکته‌ی حائز اهمیت در این روش این است که ارسال ایمیل بدون رضایت مخاطب نتیجه‌ی عکس خواهد داد؛ از این رو لازم است آدرس ایمیل کاربران را با رضایت خودشان دریافت کنید؛ برای این منظور می‌توانید از آنها درخواست کنید برای دریافت یک کتاب الکترونیک و یا جهت اشتراک در خبرنامه سایت، آدرس‌شان را ثبت کنند تا آنها را از تازه‌ها و پیشنهادات جدید سایت مطلع نمایید.

۸. استفاده از سرویس اعلان

اعلان (Push Notification)، تکنولوژی نسبتاً جدید وابسته به مرورگرهاست که در تمامی دستگاه‌ها کار می‌کند و می‌توان آن را بعنوان جایگزینی برای اشتراک ایمیلی در نظر گرفت. با این قابلیت خوانندگان وب‌سایت می‌توانند بدون وارد کردن ایمیل، تنها با یک کلیک مشترک شده و از اطلاعیه‌های سایت به شکل پیامی بر روی صفحه مطلع شوند که نمونه‌ی آن را می‌توانید در بکاتیس نیز مشاهده کنید. برای استفاده از سرویس اعلان می‌توانید به سایت SendPulse مراجعه کنید.

۹. افزایش سرعت سایت

جدای از اینکه کاربران امروزی، حوصله‌ی سایت‌های کند را ندارند، موتورهای جستجو هم برای سرعت سایت اهمیت زیادی قائلند. بنابراین تعجب ندارد که افزایش سرعت سایت شما می‌تواند تأثیری مستقیم بر افزایش بازدید سایت شما داشته باشد. استفاده از فضای میزبانی مناسب و کدنویسی بهینه برخی از مواردی است که باید برای افزایش سرعت سایت خود در نظر داشته باشید. موارد بیشتر را می‌توانید در مقاله « چگونه سرعت سایت را افزایش دهیم؟ » مطالعه کنید.

۱۰. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش بازدید سایت، انعکاس مطالب سایت در شبکه‌های اجتماعی است. در ایران اینستاگرام و در بین افراد متخصص، لینکدین از محبوبیت زیادی برخوردار است. برای اینکه در شبکه‌های اجتماعی به نتیجه‌ی دلخواه برسید لازم است فعال باشید، با دیگران ارتباط برقرار کرده و آنها را به تعامل دعوت کنید.

پیش از هر چیز ابتدا صفحه‌ی مربوط به سایت خود را ایجاد و آدرس وب‌سایت را در پروفایل درج کنید، سپس با انعکاس و بازنشر چکیده‌ی مطالب سایت خود همراه با هشتگ‌های محبوب و مرتبط، دیگران را برای مطالعه‌ی آن مطلب در وب‌سایت خود هدایت کنید. از آنجا که در اینستاگرام امکان درج لینک در پست‌ها وجود ندارد، می‌توانید با استفاده از یک سایت کوتاه‌کننده لینک، آدرس مطلب خود را به شکل کوتاه و ساده درآورده و سپس آن را در زیر پست قرار دهید.

۱۱. تبلیغات آنلاین

زودبازده‌ترین روش برای افزایش بازدید سایت، تبلیغات آنلاین است. در ازای پرداخت مبلغی، تبلیغات شما در فضای مجازی دیده شده و کاربران جدید وارد سایت شما می‌شوند. امروزه سایت‌های زیادی به عنوان آژانس تبلیغاتی، راهکارهای متنوعی جهت نمایش تبلیغات ارائه می‌دهند و به عنوان واسطی بین تبلیغ‌کنندگان (ناشران) و نمایش‌دهندگان قرار می‌گیرند.

 

کدام روش تبلیغات برای شما مناسب‌تر است؟

اگر علاوه بر جذب بازدید به فکر برندینگ هستید، تبلیغات بنری در سایت‌های پربازدید گزینه‌ای مناسب است؛ اما اگر نمی‌خواهید هزینه‌ی آنچنانی کنید، تبلیغات همسان و کلیکی می‌تواند انتخابی هوشمندانه و به صرفه باشد. برای افرادی که می‌خواهند علاوه بر افزایش بازدید، سئوی خود را نیز ارتقاء دهند، ریپورتاژ آگهی و برای آنها که می‌خواهند بدون انجام سئو در صفحه‌ی اول گوگل دیده شوند، تبلیغات در گوگل (Adwords) توصیه می‌شود. همچنین تبلیغ ویدئویی در سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدئو و تبلیغ در اپلیکیشن‌های موبایل نیز می‌تواند شما را به گروه هدفتان نزدیک‌تر کند.

۱۲. فعالیت در سایت‌های مرتبط

برای افزایش بازدید سایت و جذب بازدیدکننده‌ی بیشتر سعی کنید در انجمن‌های مرتبط و سایت‌های پرسش و پاسخ فعالیت مثبت داشته باشید و آدرس سایت خود را در امضا و پروفایل خود قرار دهید؛ وقتی دیگران از معلومات شما اطمینان حاصل کنند، ترغیب خواهند شد از وب‌سایت شما دیدن کنند. همچنین می‌توانید با تولید محتوا در بعضی از مجلات اینترنتی در انتهای مطلب، وب‌سایت خود را معرفی کنید.

۱۳. ساخت ویدئو و ایبوک

با تبدیل مقالات خود به ویدئو‌های کوتاه و جذاب، می‌توانید آنها را در اینستاگرام، کانال تلگرام و سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدئو، منتشر کنید و برای هدایت بیشتر بینندگان به وب‌سایت علاوه بر درج آدرس سایت بر روی ویدئو، آنها را برای دریافت محتوایی بیشتر به وب‌سایت دعوت کنید. همین کار را می‌توانید برای ایبوک هم انجام دهید؛ یعنی با استفاده از مجموعه‌ای از مقالات وب‌سایت خود کتابی الکترونیک ایجاد کنید و آن را همراه با لینک به وب‌سایت‌تان در سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی کتاب‌های آنلاین منتشر کنید تا از این طریق ترافیک بیشتری روانه‌ی سایت کنید.

۱۴. معرفی در فضای حقیقی

برای معرفی وب‌سایت در اجتماع، روش‌های زیادی را می‌توان پیاده کرد؛ اما حضور در رویدادها و شبکه‌سازی به دلیل علایق مشترک بین حضار و مزایای دیگری که همراه دارد می‌تواند برای شما ارزشمندتر باشد. با حضور در همایش‌های مرتبط با فعالیت خود می‌توانید بعنوان یک فرد متخصص، کسب و کار و وب‌سایت خود را معرفی کنید.

فراموش نکنید در اجتماعات همیشه کارت ویزیت خود را همراه داشته باشید و سعی کنید با دیگر حضار وارد صحبت شوید و تبادل کارت کنید. به احتمال زیاد اگر تمایل به آشنایی بیشتر با شما و کسب و کارتان را داشته باشند به وب‌سایتتان مراجعه خواهند کرد.

راهنمای افزایش بازدید سایت بطور خلاصه

در این مقاله سه راهکار اصلی برای افزایش بازدید سایت، دنبال شد:

اول. بهبود کیفیت سایت برای حفظ و رضایت بازدیدکنندگان فعلی و زمینه‌سازی برای حضور پررنگ‌تر در موتورهای جستجو
دوم. حفظ بازدیدکنندگان فعلی و تلاش برای بازدید مجدد آنها، از طریق روش‌هایی مثل سرویس اعلان یا بازاریابی ایمیلی
سوم. جذب بازدیدکنندگان جدید با فعالیت در سایت‌های مرتبط و شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و معرفی در فضای حقیقی

با اجرا و ارزیابی هر یک از این روش‌ها از طریق ابزار آنالیز مثل Google Analytics می‌توانید آنها را بهبود داده، روش‌های مؤثرتر را شناسایی و روی آنها تمرکز کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.

    خانهسوالات متداولتماس